Όλοι μαζί είμαστε πάντα πιο δυνατοί!

«Ε ψιτ, είμαι κι εγώ εδώ», αναφώνησαν τα παιδιά του 5ου νηπιαγωγείου της Χρυσούπολης Καβάλας, αποδεικνύοντας πως η παιδική φωνή όχι μόνο ακούγεται, αλλά κρύβει μέσα της αστείρευτη ενέργεια. Ένα μήνυμα αγάπης και συλλογικότητας εκφράστηκε απλά και όμορφα μέσα από τις φωνές των μαθητών, στο πλαίσιο του 4ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου και του Διαγωνισμού Ραδιοφωνικού Μηνύματος «Κάν’ το να ακουστεί 2017», με θέμα «Η τέχνη της επικοινωνίας». Ο διαγωνισμός άνοιξε με την ψηφοφορία των ακροατών στις 25/02 και τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στο Φεστιβάλ, που έλαβε χώρα από τις 16 έως τις 18 Μαρτίου στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης, στην πόλη του Ρεθύμνου. Τη διοργάνωση του Φεστιβάλ ανέλαβαν η Επιστημονική Εταιρεία European School Radio και το τμήμα Μηχανικών και Ακουστικής Τεχνολογίας του ΑΤΕΙ Κρήτης μαζί με το Πειραματικό Γυμνάσιο.  Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Έρευνας, Παιδείας και Θρησκευμάτων και με την υποστήριξη του Δήμου Ρεθύμνης.

Στο διαγωνισμό τραγουδιού και ραδιοφωνικού μηνύματος συμμετείχαν σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο (πάνω από 150 συμμετοχές) με διαφορετικά και εμπνευσμένα μηνύματα, τα οποία άγγιξαν τις καρδιές μικρών και μεγάλων, μαθαίνοντας παράλληλα στα παιδιά την αξία της έκφρασης και της επικοινωνίας. Το βραβείο για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην κατηγορία ραδιοφωνικό μήνυμα έλαβε το 5ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου με το μήνυμα «Ανάθεμα τα κινητά», ενώ  το βραβείο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση απέσπασε το Γυμνάσιο Αχαρνών, με το σύνθημα «Πάτα Like». Το 5ο Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης με το σλόγκαν «Όλοι μαζί», κατόρθωσε να ενταχθεί στις πρώτες 12 θέσεις, ως μια από τις συμμετοχές που έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία από την κριτική επιτροπή, κατά την πρώτη φάση της αξιολόγησης.

Η έμπνευση του μηνύματος
Η ιστορία που μας ενέπνευσε

Η ελεύθερη έκφραση της παιδικής φωνής

Κατά τη διάρκεια των τριήμερων εκδηλώσεων, οι ραδιοφωνικές ομάδες των σχολείων  που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ συνεργάστηκαν σε κοινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, μίλησαν για τη ραδιοφωνική εμπειρία τους, παρακολούθησαν βιωματικά εργαστήρια και συμμετείχαν σε πολλές άλλες δράσεις, κάνοντας παράλληλα τη βόλτα τους στο Ρέθυμνο.

Σύμφωνα με τις  ανακοινώσεις  της Εταιρείας του  μαθητικού ραδιοφώνου, «ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δημιουργήθηκε για να προάγει την ελεύθερη έκφραση, να προβάλλει τις ιδέες και τους προβληματισμούς παιδιών μέσα από το σχολείο και να αναδείξει τη δημιουργικότητα και τα πολιτιστικά προϊόντα που παράγονται από τη σχολική κοινότητα. Επιπλέον, σημαντικός στόχος του διαγωνισμού είναι να ενισχύσει τον γραμματισμό στα Μέσα και στην Πληροφορία και να μάθει στα παιδιά πώς να προσεγγίζουν και να αξιολογούν κριτικά τις πηγές πληροφόρησης και ενημέρωσης».

Ήρθαμε, λοιπόν, σε επαφή με την υπεύθυνη δασκάλα και ψυχή της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας για  το 5ο νηπιαγωγείο Χρυσούπολης, κυρία Ιφιγένεια Μπαμπαράτσα, η οποία μας μίλησε για το μήνυμα των παιδιών και για όλα όσα αποκόμισαν μέσα από τη διαδικασία.

Περιοδικά
Αφιέρωμα στο διαγωνισμό από το “Εντυπάκι” της Καβάλας

Καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος μέσα από τη συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις

«Σώπα, άκου, μίλα και χτίσε μια καλύτερη κοινωνία» ήταν το δικό μας μήνυμα, ανέφερε η κυρία Μπαμπαράτσα, η οποία μας εξήγησε πως η συμμετοχή του 5ου νηπιαγωγείου Χρυσούπολης στο διαγωνισμό ήταν πρωτοβουλία του ίδιου του σχολείου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να αποφασίζει αυτόνομα, όσον αφορά στα διάφορα προγράμματα και στις δραστηριότητες. «Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά αισθάνθηκαν απίστευτο ενθουσιασμό, ένιωσαν την ικανοποίηση της συνεργασίας και της ομαδικής δημιουργίας, όπως επίσης και την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις ιδέες και τις σκέψεις τους στον κόσμο».

Τα παιδιά παίζουν
Τα παιδιά παίζουν και δημιουργούν στην αυλή του σχολείου

Η κυρία Μπαμπαράτσα μας επεσήμανε πως η όλη ιστορία είχε ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη χρονιά στο πλαίσιο ενός εθελοντικού προγράμματος – με την πλήρη συμμετοχή και των γονέων – για τη διαμόρφωση ενός τμήματος του αύλειου  χώρου του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, μετά την προτροπή της δασκάλας, τα παιδιά προχώρησαν στην κατασκευή κρεμαστού κήπου, παρτεριών και παιδικής χαράς με κούνιες  και τραμπάλες, όλα φτιαγμένα με άχρηστα ελαστικά αυτοκινήτου και ανακυκλώσιμα υλικά. Τότε ήταν η πρώτη φορά που υιοθετήθηκε το σύνθημα «όλοι μαζί» και τα παιδιά θέλησαν να το γράψουν στον τοίχο κάτω από τον κρεμαστό κήπο και να το επικοινωνήσουν έτσι στα μεγαλύτερα παιδιά. «Όσο για φέτος, κάποιο νήπιο άρχισε να το σιγομουρμουράει, το θυμηθήκαμε και αποφασίσαμε να το επεξεργαστούμε περισσότερο», τονίζει η κυρία Ιφιγένεια. «Με τη βοήθειά μου δημιουργήθηκαν κάποιοι στίχοι, ενώ  κάθε παιδί, αφού συζητήσαμε, επέλεξε ποιο στίχο ήθελε να ζωγραφίσει. Τα παιδιά ήταν 14 στον αριθμό και οι ζωγραφιές που δημιούργησαν αποτέλεσαν την αφίσα του νηπιαγωγείου για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό».

Παιδική Χαρά 1

«Τα παιδιά βίωσαν στο έπακρον την εμπειρία. Μετά τη δημιουργία του ηχητικού μηνύματος, ένιωσαν βαθιά ικανοποίηση από το αποτέλεσμα και αισθάνθηκαν περήφανα ακούγοντας τις φωνές τους», ανέφερε η δασκάλα.

Παιδικές ζωγραφιές
Οι ζωγραφιές των παιδιών

Ο σημαντικός «Άλλος» στη ζωή των παιδιών

«Σε ακούω, σου μιλώ, μαζί σου θέλω να τα βρω», μας λένε τα παιδιά. «Σκοπός της συμμετοχής σε αυτό το διαγωνισμό ήταν να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα παιδιά την ουσία της ομαδικότητας και τα θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από τη γόνιμη συνεργασία και τις συλλογικές δράσεις», τονίζει η κυρία Μπαμπαράτσα και συνεχίζει:  «Στόχος μας ήταν, πέρα από το συνεργατικό πνεύμα, να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά την αξία της επικοινωνίας με τον σημαντικό «άλλο», τον διπλανό τους, τον συνάνθρωπό τους, να δημιουργήσουν μαζί του, να εκφραστούν μέσα από τη δημιουργία, να χαρούν και φυσικά, να καταλάβουν σταδιακά την αξία της συμμετοχής σε εθελοντικές δράσεις».

Τα κριτήρια αξιολόγησης για το καλύτερο ραδιοφωνικό μήνυμα ήταν το περιεχόμενο και η πρωτοτυπία του μηνύματος, ο τρόπος και το ύφος εκφώνησης, η μουσική – ηχητική επένδυση, η ποιότητα του ήχου και φυσικά, ο συνολικός τελικός αντίκτυπος. Τα παιδιά κατόρθωσαν να εκφράσουν αξίες και νοήματα με έναν απλό, ειλικρινή και πηγαίο τρόπο, μεταδίδοντας μηνύματα αγάπης και αλληλεγγύης, αγγίζοντας τον κόσμο με την ομορφιά και την επιδραστική δύναμη της παιδικής ψυχής, η οποία μαθαίνει να μιλά και να ακούει, να εκφράζεται και να δημιουργεί για μια καλύτερη κοινωνία.

Τραμπάλα
Κατασκευή Τραμπάλας

Για μια πιο ανθρώπινη κοινωνία…

«Μάθε ν’ ακούς, μη μιλάς μόνο. Χαμήλωσε της φωνής τον τόνο. Άνοιξε σωστά τ’ αυτιά σου και μαζί την αγκαλιά σου»: Όμορφα λόγια από σκέψεις και φωνές που δεν έχουν ωριμάσει, αλλά ακούγονται τόσο σπουδαίες και σοφές. Η παιδική αθωότητα κρύβει μέσα της αυθορμητισμό, αυθεντικότητα, αλήθεια και ανθρωπιά. Το συμβολικό μήνυμα αυτού του διαγωνισμού είναι μεγάλης σημασίας και είναι αναγκαίο να ακουστεί έστω και έναν μήνα μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Εξάλλου, αυτές οι μικρές συλλογικές δράσεις των μικρών κοινωνιών έχουν αποδειχτεί πιο ισχυρές και ικανές να εξελιχθούν σε κάτι μεγαλύτερο, που θα αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο. Τα παιδιά του 5ου νηπιαγωγείου Χρυσούπολης και όλων των σχολείων που συμμετείχαν στο διαγωνισμό μάς διδάσκουν πως «ο χρόνος δε συγχωρεί πάντοτε. Δεν πρέπει να μένουμε και πολύ μόνοι», γιατί όπως καταλήγουν, «Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί»!

Αφίσα διαγωνισμού
Η αφισα του Νηπιαγωγείου

Όλοι μαζί…(οι στίχοι του 5ου Νηπιαγωγείου Χρυσούπολης)

Ε ψιτ, είμαι κι εγώ εδώ
Σε ακούω, σου μιλώ
Μαζί σου θέλω να τα βρω

Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουν
Βαθιά μπορούν να μας ενώνουν

Μάθε ν’ ακούς, μη μιλάς μόνο
Χαμήλωσε της φωνής τον τόνο

Άνοιξε σωστά τα’ αυτιά σου
Και μαζί την αγκαλιά σου
Μη μένεις και πολύ μόνος
Δεν συγχωρεί πάντα ο χρόνος

Σου μιλάω, μ’ ακούς;

Όλοι μαζί, όλοι μαζί
Είμαστε πάντα πιο δυνατοί!

Μπορείτε να ακούσετε το ραδιοφωνικό μήνυμα του 5ου Νηπιαγωγείου Χρυσούπολης εδώ: Europeanschoolradioeu “Κάν’το ν’ ακουστεί”

Λίγα λόγια για τη Χρυσή Πόλη…

Η Χρυσούπολη είναι μια κωμόπολη που ίσως πολλοί δε γνωρίζουν. Αποτελεί έδρα του δήμου Νέστου και ανήκει στο Νομό Καβάλας. Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, οι κάτοικοι της ανέρχονται περίπου σε 9.000. Η Χρυσούπολη κατοικείται ήδη από τα αρχαία χρόνια, έχει τους δικούς της μύθους και τις δικές της ιδιαίτερες ιστορίες. Πόντιοι, Σαρακατσαναίοι, Μικρασιάτες, Θρακιώτες και Ηπειρώτες την κατοίκησαν κατά τους νεότερους χρόνους και της έδωσαν το χαρακτήρα που έχει σήμερα. Η σημερινή ονομασία της Χρυσούπολης προέκυψε από τη λανθασμένη ερμηνεία της τούρκικης ονομασίας Σαρή Σαμπάν, που μεταφράστηκε ως Χρυσό Άροτρο και συνδέθηκε με την ευφορία της περιοχής. Όχι άδικα βέβαια, καθώς σε αυτόν τον τόπο υπάρχει έντονη αγροτική παραγωγή. Καλαμπόκια, φασόλια, ζαχαρότευτλα, ακτινίδια, σπαράγγια, κρασιά, τσίπουρα και άλλα πολλά γεωργικά προϊόντα καλλιεργούνται στις γύρω εκτάσεις. Ο δήμος Νέστου φημίζεται επίσης για τα τυριά, τα ψάρια και τα γλυκά του.

Η Χρυσούπολη θεωρείται μια σχετικά μικρή κοινωνία και είναι άγνωστη σε πολλούς. Έχει όμως «χρυσούς μαθητές», δραστήριους εκπαιδευτικούς και αναπτύσσει αξιόλογες δράσεις. Για αυτό και προβάλλεται μέσα από το blog. Η Χρυσούπολη έχει συνολικά 5 δημοτικά σχολεία και 5 νηπιαγωγεία. Τα παιδιά του 5ου Νηπιαγωγείου, τα οποία συμμετείχαν στο διαγωνισμό ραδιοφωνικού μηνύματος που περιγράψαμε, είναι 29 και μαζί με τους μαθητές του Δημοτικού, που συστεγάζεται με το Νηπιαγωγείο, αγγίζουν τους 149.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s